Robert Rauschenberg (1925 – 2008)

Prints

Vi är mycket stolta över att presentera utställningen Prints. Robert Rauschenberg var en av de viktigaste internationella konstnärerna under 1900-talets senare del, där han blev mest känd för sina "Combines" som är innovativa verk, skapade genom att kombinera upphittade föremål med färg och andra material, som bildar en hybrid av målning och skulptur. Men också som en av de konstnärer som gav den samtida konsten ett ansikte, främst genom den för sin tid revolutionerande utställningen New Works – maj 1957 tillsammans med Jasper Johns på Leo Castelli Gallery i New York. Han uppnådde då ryktbarhet för att ha gått från abstrakt expressionism till popkonst. Robert Rauschenberg fick National Medal of Arts 1993, samt Leonardo da Vinci World Award of Arts 1995. Vid Venedigbiennalen 1963 blev Robert Rauschenberg dessutom den förste amerikanske konstnären att vinna Guldlejonet. Robert Rauschenberg arbetade med ytterligare medier såsom grafik, fotografi och performance. I början av 1960-talet, skapade Robert Rauschenberg måleriska prints fyllda med bilder han tog från tidningar och tidskrifter. Nästan ett decennium tidigare hade han konfronterat sina introspektiva målningar av abstrakt expressionism med verk han kallade "Combines" fusioner av måleri och skulptur som innehåller vardagsföremål från det det dagliga livets kakofoni. Robert Rauschenberg lägger in vardagliga händelser i sina prints, en vattenring som är kvar efter ett dricksglas, en prägling från ett mynt, eller konturerna från en käpp. Genom att införa delar av avantgardet i sin teknik återinförde Robert Rauschenberg det visuella vokabuläret i samtidskonsten.

Som konsthistoriker Leo Steinberg konstaterade: "Vad han framför allt uppfann var ... en illustrerad yta som tog in världen igen."

Med sin öppenhet hjälpte Robert Rauschenberg nya tryckerier/studior med att styra deras konsttryck i nya riktningar. Han arbetade nära med begåvade tryckare, han utmanade gränserna för metoder och material. Omprövade sedvanliga metoder för litografi, screentryck och djuptryck. Antog nya processer såsom digital bildbehandling och att skriva ut på okonventionella papper, kartong, tyg och plast. Robert Rauschenbergs razzia i grafiken var en till synes naturlig utveckling, eftersom trycktekniken - själva kärnan i grafik - hade länge spelat en stor roll i hans arbete, t.ex. i form av fingeravtryck inpräglade i hans målningar eller tidningsbilder överförda till teckningar.

“I don’t,” said Rauschenberg, “want a picture to look like something it isn’t. I want it to look like something it is. And I think a picture is more like the real world when it’s made out of the real world.”

Tate Modern i London har i samarbete med Museum of Modern Art i New York anordnat den första postumt retrospektiva utställningen och undersökning av Robert Rauschenbergs arbeten, där varje decennium i hans 60-år långa karriär kommer att redovisas. Utställningen på Tate Modern i London är mellan 1 dec 2016 – 2 april 2017, därefter Museum of Modern Art i New York för att avslutas på The San Francisco Museum of Modern Art.

Moderna Museet i Stockholm har också för första gången lånat ut Monogram, ett av Robert Rauschenbergs absolut viktigaste verk till dessa utställningar.


Ladda ner CV >>
Glint -84. Färglito med collage. Sign, dat. Ed 23/37. 108,5 x115 cm. ULAE blindstämpel.
Glint -84. Färglito med collage. Sign, dat. Ed 23/37. 108,5 x115 cm. ULAE blindstämpel.
Untitled -72. Horchow portfolio. Färgoffset på Rives d'Arches papper. Sign, dat. Ed 72/150. 101,5 x74,5 cm. Styria Studio Ltd. blindstämpel.
Untitled -72. Horchow portfolio. Färgoffset på Rives d'Arches papper. Sign, dat. Ed 72/150. 101,5 x74,5 cm. Styria Studio Ltd. blindstämpel.
Doctors of the world -97. Färglito. Sign, dat. Ed 95/100. 100 x75 cm.
Doctors of the world -97. Färglito. Sign, dat. Ed 95/100. 100 x75 cm.
Horsefeathers thirteen V -72. Färgoffset, pochoir, reliefprägling. Sign, dat. Ed 30/76. 60 x44,5 cm. Gemini G.E.L. blindstämpel.
Horsefeathers thirteen V -72. Färgoffset, pochoir, reliefprägling. Sign, dat. Ed 30/76. 60 x44,5 cm. Gemini G.E.L. blindstämpel.
Horsefeathers thirteen IV -72. Färgoffset, pochoir, reliefprägling. Sign, dat. Ed 45/89. 45 x38 cm. Gemini G.E.L. blindstämpel
Horsefeathers thirteen IV -72. Färgoffset, pochoir, reliefprägling. Sign, dat. Ed 45/89. 45 x38 cm. Gemini G.E.L. blindstämpel
Bill Burroughs: Are they doing mummies to standard -81. Färgoffset med reliefprägling. Sign, dat. Ed 29/45. 80 x60 cm. Gemini G.E.L. Los Angeles.
Bill Burroughs: Are they doing mummies to standard -81. Färgoffset med reliefprägling. Sign, dat. Ed 29/45. 80 x60 cm. Gemini G.E.L. Los Angeles.
The sky is thin as paper here Bill Burroughs -81. Färgoffset med reliefprägling. Sign, dat. Ed 29/34. 80 x60 cm. Gemini G.E.L. Los Angeles.
The sky is thin as paper here Bill Burroughs -81. Färgoffset med reliefprägling. Sign, dat. Ed 29/34. 80 x60 cm. Gemini G.E.L. Los Angeles.
Cardbird Box II -71. Färgoffset, kartong och trä. Sign, dat. Ed 12/20. 40 x40 x8,5cm. Gemini G.E.L. Los Angeles.
Cardbird Box II -71. Färgoffset, kartong och trä. Sign, dat. Ed 12/20. 40 x40 x8,5cm. Gemini G.E.L. Los Angeles.

Galleri Mårtenson & Persson

  Rikard Persson / Tom Mårtenson
  Karlavägen 20 11431 Stockholm     
  +46709360070 /   +46704944100
  info@gallerimartenson-persson.se

  Följ oss på Instagram.