Clay Ketter

Moderna Museet Stockholm - 30 maj 2009 - 16 augusti 2009

Konstnären Clay Ketter är en av Sveriges mest betydande USA-importer: född 1961 i Connecticut och utbildad i New York, men sedan över tjugo år bosatt på den skånska slätten. Det var i Sverige han slog igenom i mitten av 90-talet med sina Wall Paintings, en sorts ready-mades gjorda av gipsskivor för väggbygge, tejpade och spacklade. Innan dess försörjde sig Ketter som snickare och hantverkare. En internationell karriär tog fart och han är just nu aktuell med en separatutställning på Sonnabend Gallery i New York.

Från och med 30 maj visar Moderna Museet en stor utställning med konst ur hela Clay Ketters oeuvre – målningar, assemblage och skulpturer – som tar sin utgångspunkt i nya arbeten: dockhusverken och den fotografiska serien Gulf Coast Slabs.

Utställningens curator Magnus af Petersens skriver i katalogen: ”Clay Ketters arbeten har sedan genombrottet rört sig mellan konstens utopiska visioner och byggarbetsplatsens praktiska verklighet. Men i de senare verken har de sociopolitiska och existentiella frågorna blivit alltmer framträdande.”

Gulf Coast Slabs började med att Ketter såg en bild i Time Magazine av förödelsen efter orkanen Katrinas härjningar i Mississippi; bråte och byggnadsfragment. Han insåg att husgrunderna påminde om Trace Paintings, hans egen serie målningar som liknar väggpartier i en lägenhet under renovering. Clay Ketter arbetade vidare, reste till platserna med fotografen Nils Bergendal. Husgrunderna är fotograferade rakt uppifrån, vilket gör bilderna platta och förstärker deras karaktär av abstrakt måleri. I all sin saklighet vittnar de om människors utsatthet och bräckligheten i den tillvaro vi strävar efter att ordna.

Både tekniskt och tematiskt finns här beröringspunkter med de assemblage av gamla och dekonstruerade dockhus som också är centrala i utställningen. Exempelvis Anywhereville, färdigställt för Moderna Museet, där vi ser en regelbunden och till synes harmonisk förortsgata, en sorts idealvärld. Men de utplattade husdelarna i fyra av fjorton ’hem’ på den prydliga återvändsgränden, verkar brända.

Ett genomgående tema hos Ketter är hem, hus, byggnad och rasering. Byggnormer, ritningar, skalor, husgrunder, modeller. Gated communities. Slutenheten återfinns också i Tomb (2009), som byggts för utställningen. Det är ett litet trähus, 3 X 6 meter, en sorts korsning av Thoreaus stuga i Walden och Elvis Presleys barndomshem. Avsaknaden av fönster och dörrar förklarar titeln: ’grav’ på svenska.

Clay Ketter talas ofta om i måleriska och konsthistoriska termer. Museet presenterar en utställning, och ett konstnärskap, som innefattar en mängd inomkonstnärliga påståenden och frågor: ’den Duchampska gesten’ i väggmålningarna, det seriella och förhållandet till minimalismen, de närmast sceniska tillstånden ’före’ och ’efter’. Före måleriet, som i Wall Paintings, gjorda av spacklade men omålade gipsskivor. Efter spår av borttagna eluttag och annat byggmaterial, som i Trace Paintings. Men också före och efter en inträffad – eller befarad – katastrof.

Utställningen visar en konstnär som är drabbad av mänskliga öden och skapar verk från de ’naturliga’ lämningarna efter orkanen som skövlade gulfkusten, eller gestaltar en klaustrofobisk förortsmardröm i dockhus. Ketters arbete handlar på ett plan alltid om hur vi lever, skapar och återskapar våra liv. Magnus af Petersens avslutar sin essä: ”Människan har alltid varit viktig i Clay Ketters konst, trots att hon aldrig avbildas”.

Magnus af Petersens


Ladda ner CV >>
Redlawn Poolside Complex.jpg
Redlawn Poolside Complex.jpg

Galleri Mårtenson & Persson

  Rikard Persson / Tom Mårtenson
  Karlavägen 20 11431 Stockholm     
  +46709360070 /   +46704944100
  info@gallerimartenson-persson.se

  Följ oss på Instagram.